vrijdag 14 februari 2014

Honour a child and it will honour you



Ondertussen zitten we bijna op de helft van de maand en ik heb meer dan de helft van het gestelde budget gebruikt. Was is het moeilijk om daar binnen te blijven. Maar heb wel steeds voor twee dagen gekookt en porties in de vriezer gedaan. En t/m 21 februari opgeschreven wat we eten. Voor wie dat niet gezellig vindt klinken. Na het plannen, kunnen we nog makkelijk ruilen van maaltijd per dag, en zelfs (zoals vanavond, voor een romantisch diner) iets creatiefs maken met de dingen die ik in huis heb.
Het zoeken naar tien-uurtjes voor de kinderen op school is altijd een dingetje bij mij. Ik probeer niet spastisch te doen over alle suiker en zoetstoffen die ze binnen krijgen en probeer te leven volgens het motto "voed je kinderen niet op, maar wees een voorbeeld", maar Lisa en Jop mee geven dat er meer is dan de richtlijnen van het voedingscentrum, daar geniet ik van. Lisa vindt bijna alles lekker wat ik maak (linzenschotels, spruitenstamp, ze geniet zelfs enorm het zuurdesembrood wat getoverd wordt uit potjes met vieze papjes), maar met Jop is het anders. Ik vermoed dat hij geboren is met een voorliefde voor gerafineerde suikers en verzadigde vetten. Toch verandert ook langzaam zijn smaak. Ze smullen van ontbijtkoek, dus ik ging op zoek naar een versie zonder suiker (daar zit geen klein beetje in namelijk!). Op mijn pinterest pagina met baksels vind je de ontbijtkoek van suikerwijzer.nl en maakte er mijn eigen versie van. Wat soja margarine tussen twee plakken en in de schooltasjes. Laatst nam ik de koek mee naar een babyshower. Als je het recept print op mooi papier, of over schrijft, geef je een fijn cadeau.

Ontbijtkoek/kruidkoek (zonder suiker)
voor ongeveer 14 plakken
150 gram tarwemeel
150 gram roggemeel
4 theelepels (weisteen) bakpoeder
1 theelepel baking soda (zuiveringszout)
10 gram palmsuiker
kleine theelepel steviapoeder
2-3 theelepels koekkruiden (naar smaak)
2 theelepel kaneel (optioneel)

7 eetlepels diksap (zonder suiker)
3 eetlepels appelstroop of perenappelstroop (zonder suiker)
200 ml rijstemelk (of eventueel havermelk of sojamelk)

Eventueel toevoegen aan het beslag:
twee handen rozijnen (van te voren in water laten wellen) en/of rasp van twee sinaasappels.

Voor een minder kleffe koek, kun je spelen met wat minder diksap en appelstroop.

·         Verwarm de oven voor op 160 graden Celsius.
·         Vet een vorm heel licht in met wat boter of zonnebloemolie.
·         Meng de droge ingrediënten in een ruime kom.
·         Voeg de diksap en appelstroop toe. Roer het goed door.
·         Voeg de rijstemelk toe en roer tot alles goed gemengd is. Roer het niet te lang.
·         Doe het mengsel in de vorm.
·         Bak gedurende 35-45 minuten tot de ontbijtkoek gaar is. Als je een prikker in het midden van de ontbijtkoek steekt, moet deze er droog uitkomen..
·         De kruidkoek kun je twee tot drie dagen buiten de vriezer bewaren, hij wordt er lekkerder op!





1 opmerking:

  1. Hi! I would like to invite you to check out our site volrecepten(dot)nl . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to
    your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog through the Top Blogs section.
    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen