maandag 25 maart 2013

Voedsel en welzijn



Naast meditatie, beweging en ontspanning is voedsel een grote pijler van welzijn. Je bent wat je eet, oftewel ik voedt me of breek mezelf af met wat ik naar binnenwerk. Het juiste voedsel bestaat denk ik niet en het onderwerp zorgt voor een groot aantal discussies, hoofdbrekers en verslavingen. Het zou een bron van genot en zelfs spirituele groei moeten zijn. Dat laatste verklaar ik door de vrijheid die het brengt als je je slechts voedt met voedsel dat geen verslavende bijwerkingen heeft.

Laatst vertelde ik op een verjaardag tegen een vriendin dat ik nu na jaren ontdekken, voelen, proeven en testen weet wat voor de beste manier van voeden is. In het kort: geen suikers, chocola, zoetstoffen, cafeïne, witmeel en alcohol. Daarnaast om er voor te zorgen dat mijn darmen optimaal gezond zijn zou ik geen schimmels, zuivel, gist en pinda’s moeten eten. Kanttekening: ja, er blijft genoeg over om wel te eten, wat ook nog verrassend lekker is en ja, er gaan drie weken zweet, tranen, woede, soms ondraaglijke hoofdpijnen en andere afkikverschijnselen aan vooraf. Maar even, is mijn gezondheid niet mijn grootste goed? Het lichaam kan heel lang aanpassen en herstellen, maar op een zekere dag komen de gebreken en kwalen niet meer alleen door alergieën naar buiten.

Vriendin aan wie ik dit zo stoer vertelde,...er zijn al heel wat keren drie weken voorbij, maar niet zonder dat het me gelukt is... In de afgelopen jaren is het me twee keer een half jaar wel gelukt. (Buiten mijn zwangerschappen om!).  Ik wist toen hoe de mens bedoelt was. Vrijheid, niet steeds aan eten denken, je voeden met voedsel wat je sterker maakt, lichter, helderder en niet onbelangrijk...vrij van stemmingswisselingen. Geen spier en gewrichtpijn, geen maag en darm problemen, geen hoofdpijn. Mijn beste zelf.  Bovendien totaal niet het gevoel dat ik iets miste, dat anderen genieten zonder mij. Moge het duidelijk zijn dat ik wel energie stak in op voorraad hebben en bereiden van lekkere maaltijden.  Dus ja, de eerste periode kost het veel tijd.
Die overgangs periode heb ik dus praktisch gezien gehad. Ik weet wat ik waarvoor kan vervangen en heb een hoop fijne recepten die ik snel kan maken. Dus met mijn meditatiekussen, yogamat, stepper en de afspraak dat als ik heel moe ben, ik even ga liggen, als equipment zeg ik: kom maar op met de drie weken. Want, ik erken, ik ben verslaafd.
Het is nu 10:35 en ik krijg een enorm honger gevoel. Ik ga even een glas groene thee nemen en yogaoefeningen doen. Ik schrijf zo verder.

Nog even een lijstje om mezelf te helpen.
-          Drink groene thee
-          Verheugen op de drie maaltijden
-          Denk aan de symtomen van en klachten door hypoglykemie
-          De pijler van een gezond persoon zijn gezonde darmen
-          Focus op Noukalook.nl
-          Focus op yoga
-          Zorg voor een fijn huis voor als de kindjes thuis komen en stephen
-          Orden de voorraadkasten en de keuken
-          Maak een lijstje van gewassen die in de moestuin komen
-          Pak de Nikon en maak een wandeling

Plons

1 opmerking:

  1. Doet de rest van het gezin ook mee vroeg ik me af? Bij mij zou het bij de thee al mis gaan, dat vind ik zooo vies, maar gelukkig hou ik ook niet van koffie ;) knap van je dat jet volhoudt, echt respect!

    BeantwoordenVerwijderen